دسته‌بندی نشده

دایکون چیست و چه کاربردی دارد؟

ترب سفید یا دایکون به عنوان سبزی چلیپایی از آسیا و اروپا سرچشمه گرفته است. انواع مختلف ترب سفید از نظر ظاهر، رنگ و طعم متفاوت وجود دارد. ترب سفید یا مولی سفید دارای اشکال بسیاری است که رنگ پوست آن نیز به غیر از سفید به صورت قرمز، بنفش، سبز، زرد یا مایل به سیاه نیز موجود است.

ترب سفید یا دایکون در آشپزی آسیایی ها و هندی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل خواص دارویی قوی شهرت بسیاری دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله ارزش غذایی، فواید و مصارف آشپزی دایکون را مورد بررسی قرار می دهد.

دایکون چیست؟
دایکون که به عنوان تربچه یخی نیز شناخته می شود، نوعی تربچه بومی کشورهای چین و ژاپن محسوب می شود. ترب سفید در سراسر جهان به عنوان ماده غذایی انسان و دام، همچنین روغن آن برای صنایع آرایشی و بهداشتی پرورش داده می شود. علاوه بر این، کشاورزان آن را به عنوان یک محصول پوششی برای بهبود سلامت خاک و افزایش عملکرد محصول می کارند.

رشد دایکون به عنوان تربچه زمستانی کندتر و بزرگتر از تربچه بهاره است. تربچه زمستانی در اواسط تا اواخر تابستان کاشته می شود و در هوای سردتر برداشت می شود.

انواع دایکون
تربچه دایکون یا ترب سفید دارای بافت ترد و شبیه هویج بزرگ است. طعم آن در مقایسه با انواع دیگر تربچه ملایم تر است و کمی شیرین و در عین حال کمی تند توصیف می شود. تربچه دایکون به طور معمول سفید رنگ با برگ سبز است، اما رنگ های مختلف آن از جمله قرمز، سبز و بنفش نیز عرضه می شود. ترب سفید به سه شکل استوانه ای، مستطیلی و کروی رشد می کند. در اینجا انواع جالب دایکون توضیح داده شده است:

میاشیگه سفید. این دایکون سفید رنگ با ریشه استوانه ای شکل به طول 16 تا 18 اینچ معادل 41 تا 46 سانتی متر رشد می کند بافتی ترد و طعمی ملایم دارد.

کی ان براو. نوعی دایکون زیبا با پوست بنفش رنگ و گوشت بنفش روشن تا سفید رنگ است. ریشه های آن تا 6 اینچ معادل 15 سانتی متر طول دارد و طعم آن کمی شیرین است.

آلپاین. نوع دایکون کوهستانی آلپاین با ریشه های کوتاه حدود پنج تا 6 اینچ معادل 13 تا 15 سانتی متر طول دارد. این تنوع انتخاب محبوب برای تهیه کیمچی – غذای سبزیجات تخمیر شده – محسوب می شود و طعم شیرین تری در مقایسه با انواع دیگر دایکون دارد.

تربچه هندوانه ای. این گونه دایکون کروی شکل دارای پوست کم رنگ و سبز است، اما گوشت آن صورتی روشن و کمی شیرین و فلفلی است.

مینوواس ژاپنی. این نوع دایکون با ریشه ای حدود 24 اینچ معادل 61 سانتی متر یکی از بزرگترین گونه های ترب سفید محسوب می شود. این نوع دایکون سفید رنگ طعم شیرین و بافت تردی دارد.

شونکیو. این گونه دایکون استوانه ای شکل دارای پوست قرمز و گوشت سفید رنگ است. طول آن چهار تا پنج اینچ معادل 10 تا 12 سانتی متر است و به خاطر طعم آتشین و در عین حال شیرین و برگ های ساقه صورتی آن مشهور است.

ارزش غذایی دایکون
دایکون به عنوان یک سبزی بسیار کم کالری حاوی مواد مغذی چشمگیری است. یک عدد دایکون 7 اینچی معادل 18 سانتی متری با وزن 338 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 61

کربوهیدرات: 14 گرم

پروتئین: 2 گرم

فیبر: 5 گرم

ویتامین C: 124 درصد ارزش روزانه

اسید فولیک یا ویتامین B9: 24 درصد ارزش روزانه

کلسیم: 9 درصد ارزش روزانه

منیزیم: 14 درصد ارزش روزانه

پتاسیم: 22 درصد ارزش روزانه

مس: 19 درصد ارزش روزانه

دایکون به عنوان منبع عالی مواد مغذی مختلف از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مس شناخته می شود. با این وجود، بیشترین میزان ویتامین C و فولات را دارد. ویتامین C به عنوان یک ماده مغذی محلول در آب برای سلامتی گزینه ضروری محسوب می شود و برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله سیستم ایمنی بدن، رشد و ترمیم بافت ها مورد نیاز است.

بعلاوه، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند، همچنین دایکون از فولات، ویتامین B غنی است که در رشد سلولی، تولید گلبول های قرمز خون و سنتز دی ان ای نقش دارد. مواد غذایی سرشار از فولات در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا این ماده مغذی نقش اساسی در رشد و نمو نوزاد ایفا می کند.

فواید دایکون برای سلامتی
مصرف دایکون سرشار از مواد مغذی از جهات مختلف برای سلامتی گزینه مفیدی محسوب می شود.

دایکون سرشار از ترکیبات گیاهی محافظ است
ترکیبات گیاهی موجود در دایکون سلامت را بهبود می بخشد و در برابر برخی بیماری ها از فرد محافظت می کند. مطالعه ای در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره دایکون حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنول فرولیک اسید و کوئرستین است که هر دو خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی دارند.

علاوه بر این، سبزیجات چلیپایی مانند دایکون ترکیبات بیولوژیکی فعال به نام گلوکوسینولات دارند که با تجزیه به ایزوتیوسیانات ها تبدیل می شود. تحقیقات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهند ایت ترکیبات خواص قوی مبارزه با سرطان دارند.

به علاوه، مطالعات جمعیتی نشان می دهند مصرف بسیاری از سبزیجات چلیپایی مانند تربچه در برابر برخی سرطان ها از جمله روده بزرگ و ریه ها از فرد محافظت می کند. به عنوان مثال، مطالعه ای روی هزار و 197 نفر نشان می دهد افرادی که سبزیجات غیر نشاسته ای بیشتری می خورند، چربی بدن و سطح انسولین کمتری دارند.

علاوه بر این، دایکون سرشار از فیبر، یک ماده مغذی است که با کاهش سرعت روند هضم و افزایش حس سیری سطح گرسنگی را کاهش می دهد که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

دایکون در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند
دایکون به عنوان سبزی بسیار مغذی دارای ترکیبات گیاهی قوی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است و همه آنها با هم برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها موثر هستند. اگرچه افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی می تواند سلامت را بهبود بخشد، اما خوردن سبزیجات چلیپایی مانند دایکون می توانند در برابر طیف وسیعی از شرایط از شما محافظت کنند.

در واقع، مصرف سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص، دیابت و شرایط عصبی مرتبط است. علاوه بر این، برخی از مطالعات جمعیتی نشان می دهند مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند دایکون به شما در داشتن زندگی طولانی تر و سالم تری کمک می کنند.

کاربردهای دایکون در حوزه آشپزی
دایکون به صورت خام، ترشی یا پخته قابل مصرف است. ترب سفید جزء جدایی ناپذیر در آشپزی آسیایی محسوب می شود اگرچه در غذاهای زیاد استفاده می شود. در اینجا چند روش برای افزودن دایکون به رژیم غذایی آورده شده است:

دایکون خام را روی سالاد رنده کنید.

دایکون را به سیب زمینی سرخ کرده برای افزودن طعم بیشتر اضافه کنید.

در تهیه کیمچی از ترب سفید استفاده کنید.

از دایکون در سوپ و خورش به جای هویج استفاده کنید.

دایکون را بخارپز کرده و مقداری روغن زیتون، نمک و فلفل روی آن برای تهیه غذای کم کالری بریزید.

دایکون را با سیب زمینی و هویج مکعبی مخلوط کرده و تفت دهید.

دایکون خام و برش خورده را کنار سایر سبزیجات همراه با سسی دلپذیر سرو کنید.

از دایکون در تهیه دستور کیک های سنتی چینی استفاده کنید.

برای تهیه نودل دایکون از اسپیرالایزر استفاده کرده و آنها را در سس بادام زمینی خانگی آغشته کنید.

دایکون را در غذاهای آسیایی مانند کاری و سوپ بگنجانید.

توجه داشته باشید همه قسمت های گیاه دایکون قابل مصرف است از جمله قسمت های سبز برگ که می توانید آنها را به سوپ ها و خورش ها اضافه کنید، همچنین می توان جوانه دایکون را امتحان کرد که اغلب در سالاد و غذاهای سوشی در غذاهای آسیایی استفاده می شود.

اگرچه دایکون کوچک است، اما خواص دارویی قدرتمندی دارد و در مطالعات آزمایشگاهی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن به اثبات رسیده است. همانطور که از جوانه های معمولی مانند کلم بروکلی و یونجه استفاده می کنید می توان از جوانه دایکون نیز استفاده کرد.

در پایان
تربچه دایکون به عنوان یک سبزی مغذی و کم کالری به روش های مختلف سلامت فرد را بهبود می بخشد. مصرف ترب سفید در حفظ وزن سالم بدن و محافظت در برابر شرایط مزمن مانند بیماری های قلبی و برخی سرطان ها کمک می کند. دایکون نه تنها یک سبزی فوق العاده سالم محسوب می شود بلکه همه فن حریف است. ترب سفید را به سالاد، سیب زمینی سرخ کرده و کاری اضافه کنید یا به صورت خام به عنوان یک میان وعده استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید