دسته‌بندی نشده

لکه های سفید روی ناخن به چه علت است؟

در لوکونیشیا خطوط یا نقاط سفید روی انگشت یا ناخن ظاهر می شوند. این عارضه یک مسئله بسیار رایج و کاملا بی ضرر است. بسیاری از بزرگسالان سالم این نقاط را در برهه ای از زندگی خود تجربه می کنند، بنابراین ایجاد آنها به احتمال زیاد نشانه بروز بیماری جدی نیست.

برای برخی افراد لکه های سفید ممکن است به صورت نقاط ریز و خال دار روی ناخن ظاهر شوند. برای دیگران لکه های سفید ممکن است بزرگتر باشند و در کل ناخن کشیده شوند. لکه ها ممکن است به صورت چندین ضربه روی ناخن نمایان شوند.

شایع ترین علت لوکونیشیا آسیب به بستر ناخن است. اگر ناخن یا انگشت خود را فشار دهید یا به آن ضربه بزنید این آسیب به احتمال زیاد رخ می دهد. مانیکور و پدیکور مکرر یا استفاده از ژل یا ناخن اکریلیک نیز می تواند به بستر ناخن آسیب برساند. به گزارش هلث لاین، چندین علت دیگر نیز مسئول بروز لکه های غیر معمول روی ناخن ها هستند.

علل بروز نقاط سفید رنگ روی ناخن ها
لکه های سفید یا نقاط روی ناخن ها امری شایع هستند. مسائل متعددی می تواند باعث ایجاد آنها شود که علل احتمالی آنها عبارتند از:

واکنش آلرژیک

عفونت قارچی

آسیب ناخن

کمبود مواد معدنی

واکنش آلرژیک
حساسیت نسبت به لاک ناخن، براق کننده، سفت کننده یا پاک کننده لاک ناخن می تواند باعث ایجاد لکه های سفید رنگ روی ناخن شود. استفاده از ناخن های اکریلیک یا ژلی نیز به ناخن ها آسیب جدی می رساند و باعث ایجاد این لکه های سفید رنگ می شود.

قارچ
یک قارچ معمولی ناخن به نام اونیکومایکوز سطحی سفید رنگ می تواند روی ناخن های پا ظاهر شود. نخستین علامت عفونت چند نقطه سفید رنگ کوچک روی ناخن ها است. عفونت می تواند رشد کرده و به بستر ناخن گسترش یابد. ناخن های پا ممکن است پوسته پوسته شده سپس ضخیم و شکننده شوند.

آسیب به ناخن
آسیب در قسمت پایین ناخن می تواند باعث ایجاد لکه ها یا نقاط سفید رنگ روی ناخن شود. با این حال، به دلیل زمان لازم برای رشد ناخن های دست ممکن است آسیب را به یاد نیاورید. برخی از آسیب ها تا چهار هفته یا بیشتر خود را نشان نمی دهند. منابع متداول آسیب ناخن عبارتند از:

لای در ماندن انگشتان

چکش خوردن روی انگشت

زدن ناخن ها به پیشخوان یا میز

مانیکور مکرر نیز باعث آسیب های ایجاد کننده این لکه های سفید رنگ روی ناخن ها می شود. فشار مانیکور می تواند به بستر ناخن آسیب برساند.

کمبود مواد معدنی
در صورت کمبود برخی از مواد معدنی یا ویتامین ها لکه های سفید رنگ یا نقاطی را در امتداد ناخن خود مشاهده خواهید کرد. کمبودهای رایج مرتبط با این موضوع کمبود زینک و کلسیم است.

علل دیگر
علل کمتر رایج برای ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها عبارتند از:

بیماری قلبی

سلامتی بد

نارسایی کلیه

پسوریازیس یا اگزما

پنومونی

مسمومیت با آرسنیک

در حالی که این علل بسیار نادر هستند، اما اگر قبل از در نظر گرفتن این مسائل جدی تر لکه های سفید مداوم روی ناخن ها وجود داشته باشد پزشک به احتمال زیاد تعدادی دیگر از بیماری ها را مورد بررسی قرار می دهد.

علائم
لکه های سفید به طرق مختلف ظاهر می شوند. آنها ممکن است شبیه موارد زیر باشند:

نقاط کوچک به اندازه نقطه قلم

خطوط بزرگتر روی ناخن

نقاط جداگانه بزرگتر

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن نحوه ظاهر شدن لکه ها را مشخص می کنند. آسیب ناخن باعث ایجاد یک نقطه سفید رنگ بزرگ در وسط ناخن می شود. واکنش آلرژیک ممکن است باعث ایجاد چندین نقطه در سراسر ناخن شود. ظاهر نقاط یا خطوط سفید رنگ در هر ناخن متفاوت است. بسته به علت ایجاد لکه های سفید ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید.

تشخیص
اگر لکه های سفید رنگ روی ناخن به ندرت برای شما اتفاق می افتد و فکر می کنید به احتمال زیاد مربوط به جراحت است هرگز نیازی به مراجعه به پزشک در مورد این مشکل نیست. فقط بیشتر درباره جلوگیری از آسیب مراقب باشید یا رفتاری مسئول در بروز آسیب را متوقف کنید.

در صورت دائمی بودن لکه ها یا تشدید شدن وضعیت آنها باید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر موارد ایجاد کننده لکه های سفید رنگ به محض تشخیص به راحتی درمان می شوند. در وقت ملاقات پزشک ناخن ها و دست ها یا پاهای شما را بررسی می کند. بر اساس مشاهدات و تشخیص خود دارو تجویز می کند.

در صورت عدم اطمینان از تشخیص چندین آزمایش برای بررسی علل احتمالی تجویز می شود. این امر به ویژه در صورت مشکوک بودن پزشک برای نقش کمبود ویتامین یا مواد معدنی در ایجاد لکه های سفید روی ناخن صادق است.

درمان
بسته به علت ایجاد لکه های سفید درمان متفاوت است.

واکنش آلرژیک
استفاده از لاک، براق کننده یا محصولات دیگر مربوط به ناخن را که فکر می کنید مسئول بروز واکنش آلرژیک است متوقف کنید. اگر بعد از قطع مصرف محصولات همچنان با علائم واکنش آلرژیک دست و پنجه نرم می کنید با پزشک خود اطلاع دهید.

قارچ
داروی خوراکی ضد قارچ رایج ترین درمان است و بسیاری از پزشکان نیز یک درمان موضعی ضد قارچ تجویز می کنند. به طور متوسط ​​زمان درمان سه ماه است و مهم است روند درمان طی مدت مقرر دنبال شود. در غیر این صورت عفونت ممکن است به طور کامل درمان نشود.

آسیب های ناخن
اکثر آسیب های ناخن به زمان برای بهبودی نیاز دارند. با رشد ناخن آسیب به بستر ناخن منتقل می شود. با گذشت زمان لکه های سفید به طور کامل از بین می روند.

درمان های آرایشی
اگر تغییر رنگ ناخن ها مشکل ساز است یا به دنبال راهی موقت برای پوشاندن آنها هستید می توانید از لاک ناخن استفاده کنید. لاک ناخن رنگ پوست راهی طبیعی برای پنهان کردن لکه ها است و لاک های رنگارنگ به طور قطع سرگرم کننده هستند.

چشم انداز
برای اکثر افراد لکه های سفید روی ناخن ها چیزی بیش از یک نقطه آزار دهنده نیست. آنها به ندرت علائم مشکلات بزرگتر هستند و اکثر آنها بدون درمان خود به خود ناپدید می شوند. در صورت بروز لکه ها و اضطراب نگران نباشید.

مراجعه سریع به پزشک می تواند به رفع هر چیزی که باعث ایجاد لکه ها شده و به سوالات اضافی شما کمک کند، اکثر درمان ها سریع و موثر هستند.

مراحل بعدی
اگر متوجه لکه های سفید روی ناخن های خود شده اید و نمی دانید چه باید بکنید در اینجا یک راهنمای مختصر موجود است:

دوباره فکر کنید سپس از ناخن های خود محافظت کنید. آیا اخیرا به ناخن های خود ضربه زده اید یا انگشتانتان به هر نحوی آسیب دیده اند؟ آیا نقاط روی نواحی آسیب دیده هستند؟ هنگام انجام هر کاری که ممکن است طی آن ناخن های خود را فشار دهید، ضربه بزنید یا خرد کنید از آنها تا حتی امکان محافظت کنید.

به علائم توجه کنید. آیا علائم دیگری مانند تغییر در رنگ یا بافت ناخن دارید؟ ناخن ها زرد یا شکننده شده اند؟ ممکن است لازم باشد برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

با پزشک خود صحبت کنید. اگر لکه های سفید روی ناخن ها ناشی از آسیب نیست به پزشک مراجعه کنید. پس از معاینه پزشک تشخیص و تجویز را ارائه می دهد.

برای سلامت بهتر ناخن ها مواد غذایی مفید و مغذی بخورید. ضمن استفاده از رژیم غذایی متعادل سطح کافی ویتامین ها را حفظ کنید تا از بروز عوارض جانبی مانند لکه های سفید روی ناخن جلوگیری شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید