اخبار و تازه ها

با کاهش مدت زمان نشستن در طول روز سالم تر بمانید

در زندگی مدرن کارهای دفتری بسیار شایع شده است و افراد مدت زمان زیادی را صرف استفاده از وسایل ارتباط جمعی می‌کنند. این امر منجر می‌شود ما مدت زمان زیادی را در طول روز نشسته باشیم. به طوریکه تحقیقی نشان می‌دهد مدت زمان نشستن مردم در ایالات متحده به طور میانگین روزانه ۱۳ ساعت است. نشستن به مدت طولانی سلامتی را به مخاطره انداخته و احتمال دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و مرگ زود هنگام را افزایش می‌دهد.

 

تاثیر بی تحرکی بر سلامتی

 

اخیراً محققان ۱۳۳ نفر را به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم کردند. افراد گروه مداخله به مدت ۳۰ دقیقه در جلسات سخنرانی پیرامون خطرات نشستن طولانی مدت برای سلامتی، چالش‌های زندگی مدرن و استراتژی‌های مورد استفاده جهت کاهش زمان نشستن شرکت کردند.

نتایج نشان داد کاهش زمان نشستن در محل کار و در اوقات فراغت امکان پذیر است. در شروع مطالعه شرکت کنندگان ۶/۵ ساعت در محل کار و ۸/۳ ساعت در اوقات فراغت می‌نشستند. بعد از جلسات مشاوره مدت زمان نشستن در اوقات فراغت روزانه ۲۱ دقیقه کاهش و فعالیت بدنی با شدت کم و تعداد فواصل بین زمان‌های نشستن افزایش یافت. همچنین در زنان مورد مطالعه فعالیت بدنی با شدت ملایم و تعداد فواصل بین زمان های نشستن در محل کار نیز افزایش یافت. مردان در محل کار موفق به کسب این نتیجه نشدند.

پس از مشاوره میزان قند خون ناشتا کاهش و بیومارکر مربوط به کلسترول و بیماری قلبی – عروقی که نسبت آپولیپوپروتئینB به آپولیپوپروتئینA-1 نامیده می‌شود، بهبود یافت.

در شرکت کنندگان گروه مداخله توده عضلانی پا حفظ شد اما در گروه کنترل توده عضلانی ۵/۰ درصد کاهش یافته بود.
نکته عملی: کاهش زمان نشستن در طول روز به میزان تنها ۲۱ دقیقه در طولانی مدت برای سلامتی سودمند خواهد بود. مشاوروه و افزایش آگاهی افراد می‌تواند در کسب این نتیجه موثر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید