اخبار و تازه ها, دسته‌بندی نشده

برعادت های غلط خود غلبه کنید (هوس)

با پشتکار و پافشاری، عادات غلطی را که به زیبایی و سلامت شما لطمه می‌زنند ترک کنید

ساعت ۸ شب است و شما خیلی راحت در مقابل تلویزیون نشسته‌اید که ناگهان هوس خوردن به سراغتان می‌آید. شما هوس یک ظرف پر از بستنی شکلاتی می‌کنید و نمی‌توانید از فکر کردن به آن دست بردارید. آنقدر هوس به شما فشار می‌آورد که حتی اگر نتوانید بستنی‌ای را که در فریزر پنهان کرده بودید پیدا کنید، به مغازه می‌روید تا آنرا بخرید.

همه ما چنین تجربه‌ای داریم و گاهی هوس خوردن غذای خاصی را می‌کنیم. چه بستنی، چه سیب زمینی سرخ کرده چرب و چه کیک شکلاتی. بنابراین سؤال اینجاست که چگونه می‌توانید از ایجاد چنین هوسی پیشگیری کنید قبل از آن که به پرخوری‌های غیر قابل کنترل منجر شود.

متخصصان تغذیه این توصیه‌های ساده را برای غلبه بر هوس‌های غذایی پیشنهاد می‌کنند:
بگذارید زمان سپری شود
مطالعات نشان داده‌اند که یک هوس تقریباً فقط برای ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، پس اجازه دهید که این هوس قبل از این که حتی به آشپزخانه یا فروشگاه بروید فروکش کند.

کنترل کردن حجم غذای مصرفیتان را تمرین کنید
خوب است که حجم غذای مصرفی خود را کنترل کنید. البته لغزش‌های کوچک که گهگاه رخ می‌دهند قابل گذشتند. سعی کنید مقدار غذای محدودی را جلوی خود بگذارید تا به این ترتیب از پرخوری و زیاده‌روی پیشگیری نمایید. مثلا به جای اینکه بسته‌کامل چیپس را در دست بگیرید، مقداری از آن را در یک ظرف بریزید و جلوی خود بگذارید.

از جایگزین‌های سالم استفاده کنید
سعی کنید به جای خوردن غذایی که هوس کرده‌اید، جانشینی انتخاب کنید که ارزش غذایی بیشتری دارد. مثلا به جای مقدار زیادی شکلات، یک لیوان شیرکاکائوی کم‌چرب بنوشید. یا به جای بستنی معمولی، ماست یخی کم‌چرب را امتحان کنید.

خودتان را خیلی محدود نکنید
خوردن هر غذایی اگر در حد متعادل باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. محروم کردن خود از یک غذا ممکن است باعث شود که در خوردن غذای دیگری، زیاده‌روی کنید.

یادداشت‌برداری کنید
دفترچه‌ای تهیه کنید و در آن مواقعی را که هوس غذایی را می‌نمایید و پرخوری می‌کنید یادداشت کنید تا متوجه شوید که در چه حالت روحی، این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی متوجه شدید که دلیل هوس شما چیست، برای رفع این نیازهای روحی و عاطفی خود راه دیگری پیدا کنید. اگر روزی پُراسترس داشتید، یک استراحت کوتاه داشته باشید و به پیاده‌روی بروید یا به دوست خود تلفن کنید. اگر احساس ناراحت یا غصّه‌دار بودید، یک فیلم کمدی تماشا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید