اخبار و تازه ها

به منظور حفظ سلامتی خود چه میزان فعالیت بدنی داشته باشیم؟

آمارهای مربوط به ایالات متحده نشان می‌دهد در این کشور بی‌تحرکی علت ۱۰ درصد مرگ‌های زود هنگام است. بنابراین، اگر ۲۵ درصد افراد بی‌تحرک ورزش را شروع کنند می‌توان از حدود ۷۵ هزار مرگ زود هنگام در این کشور پیشگیری نمود.
در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار دستورالعملی در مورد میزان فعالیت بدنی روزانه تدوین شد. اخیراً در ویرایش جدید این دستورالعمل به فواید کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت بدنی اشاره شده است:
• فقط انجام یک جلسه فعالیت ورزشی در تقویت ذهن، کاهش اضطراب، کاهش فشارخون، بهبود خواب و کنترل قند خون مفید است.
• فعالیت بدنی منظم در بهبود سلامت مغز، کاهش خطر برخی سرطان‌ها و کاهش خطر اضافه وزن نقش دارد.
• فعالیت ورزشی در بهبود دیابت نوع ۲، پرفشاری خون، اضطراب و افسردگی موثر است.
• ورزش به بهبود عملکرد مغز در مبتلایان به دمانس (زوال عقل)، ام اس (MS)، اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و پارکینسون کمک می‌کند.
طبق این دستورالعمل توصیه می‌شود بزرگسالان هر هفته حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط (پیاده‌روی سریع) و یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت بالا (دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری سریع) و نیز حداقل ۲ بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات انجام دهند. کودکان زیر ۵ سال باید در طی روز فعال باشند (حداقل ۳ ساعت در روز) تا روند رشد و تکامل آن‌ها تسریع شود. کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال نیز باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید انجام دهند. زنان باردار (پس از مشورت با پزشک) و همچنین زنان شیرده باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.
در دستورالعمل قبلی گفته شده بود که هر جلسه ورزش باید حداقل ۱۰ دقیقه باشد. اما در دستورالعمل جدید عنوان شده که حتی فعالیت‌های کوتاه مدت مانند بالا رفتن از پله‌ها نیز می‌تواند مفید باشد.
نکته عملی: فعالیت بدنی، حتی اگر در هر جلسه کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شود، می‌تواند در بهبود سلامتی انسان موثر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید