اخبار و تازه ها

نقش پروتئین در بدن – چرا باید پروتئین مصرف کنیم؟

نقش پروتئین در بدن بسیار متنوع است. پروتئین در ساخت مو، ناخن ها، استخوان ها، عضلات، آنزیم ها، هورمون ها و … نقش دارد. پروتئین یکی از اجزای سازنده بافت ها و اندام های مختلف بدن بوده و به عملکرد مناسب آن ها کمک می کند.
پروتئین در بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، لبنیات و حبوبات یافت می شود. به منظور حفظ سلامتی خود بهتر است از منابع کم چرب این درشت مغذی استفاده کنید. از مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی اسید چرب اشباع هستند (مانند گوشت های پرچرب) و همچنین غذاهای فرآوری شده (مانند سوسیس و …) خودداری کنید. همچنین به جای آن که تمام پروتئین مورد نیاز بدن را در یک وعده مصرف کنید سعی کنید آن را در وعده های متعدد دریافت نمایید.
برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید علاوه بر دریافت غذاهای حاوی پروتئین به میزان کافی میوه و سبزی مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند.

با نقش پروتئین در بدن آشنا شوید.

 

یکی از مهم ترین عناصری که همیشه متخصصین تغذیه به اهمیت دریافت آن اشاره می کنند پروتئین است. اما نقش پروتئین در بدن چیست و چرا باید به میزان کافی از غذاهای حاوی این درشت مغذی استفاده شود؟ آیا دریافت زیاد پروتئین برای سلامتی مفید است؟ با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله شما را با نقش پروتئین در بدن آشنا خواهیم کرد:
• بدن شما برای حفظ اندازه و شکل عضلات به پروتئین نیاز دارد. هنگامی که وزن کم می کنید وجود پروتئین کافی در رژیم غذایی از کاهش عضلات شما جلوگیری می کند. همچنین اگر شما علاوه بر دریافت پروتئین از وزنه یا دمبل استفاده کنید می توانید به حفظ و ساخت عضلات خود کمک نمایید.
• پروتئین تقویت کننده استخوان ها است. مطالعات مختلف نشان داده دریافت کافی پروتئین از طریق رژیم غذایی به حفظ سلامت استخوان های شما کمک می کند. اگر میزان پروتئین رژیم غذایی مناسب باشد احتمال بروز استئوپروز (پوکی استخوان) در شما کاهش پیدا می کند. زیرا پروتئین به حفظ تراکم استخوان کمک کرده و از شکستگی استخوان ها در سنین بالا جلوگیری می کند.

 

روزانه چه میزان پروتئین دریافت کنید؟

• پروتئین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این درشت مغذی از اجزای کوچکی به نام اسیدهای آمینه تشکیل شده است. اسیدهای آمینه به

عملکرد سلول های ایمنی شامل سلول های B، سلول های T و آنتی بادی ها کمک می کنند. در نتیجه این سلول ها می توانند عوامل بیماری زا را که وارد بدن می شوند قبل از آن که سبب بروز بیماری یا عفونت شوند از بین ببرند.
• غذاهای حاوی پروتئین حس سیری را تحریک می کنند. تحقیقات نشان داده که مصرف این دسته از خوراکی ها به کنترل وسوسه های غذایی و جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

• پروتئین به چربی سوزی کمک می کند. اگر رژیم غذایی شما حاوی مقادیر مناسبی پروتئین باشد متابولیسم (سوخت وساز) افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر، شما در طی روز کالری بیشتری می سوزانید.
• پروتئین در حفظ سلامت قلب موثر است. مطالعات انجام شده بر روی پروتئین نشان می دهد که پروتئین موجود در غذاهای گیاهی به کاهش فشارخون کمک می کند. از سوی دیگر، کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و از این طریق از بروز بیماری قلبی پیشگیری می کند.
• پروتئین در بهبود زخم ها و جراحت ها نقش بسزایی دارد. زیرا یکی از اجزای سازنده بافت ها و اندام های مختلف بدن است. پروتئین از طریق کاهش التهاب و ساخت بافت جدید در اطراف زخم به روند بهبود آن سرعت می بخشد.
• پروتئین ها ناقل مواد مغذی هستند. پروتئین ها ویتامین ها، مواد معدنی، کلسترول، قند و اکسیژن را در خون حمل کرده و در اختیار سلول ها و بافت های بدن قرار می دهند. برخی از پروتئین ها حتی مواد مغذی مانند آهن را در بدن ذخیره می کنند. بنابراین، شما می توانید در مواقع ضروری از این ذخایر استفاده کنید.

 

روزانه چه میزان پروتئین دریافت کنید؟

 

اگرچه رژیم غذایی پرپروتئین در برخی شرایط مفید است، اما آیا دریافت بیش از حد این درشت مغذی ممکن است برای سلامتی مضر باشد؟ پاسخ این سوال مثبت است.
تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد پروتئین احتمال سرطان، افزایش کلسترول خون، سنگ های کلیوی، یبوست و … را افزایش می دهد. البته بسیاری از این عوارض به نوع پروتئین دریافتی و ویژگی های کلی رژیم غذایی شما بستگی دارد. به همین علت بهتر است در مورد مقدار پروتئینی که می توانید روزانه دریافت کنید با متخصص تغذیه مشورت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید