اخبار و تازه ها

چاقی احتمال ابتلای کودکان به آسم را افزایش می‌دهد.

بیماری آسم تقریباً از هر ۱۰ کودک ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری یکی از دلایل عمده مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان در میان کودکان پیش‌دبستانی است. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که چاقی در کودکان ۲ تا ۵ ساله سبب تشدید علائم این بیماری می‌گردد.

آسم و چاقی

در این مطالعه در کودکان مبتلا به آسم که نمایه توده بدنی (BMI) آن‌ها بالاتر از صدک ۸۴ بود و از اسپری استفاده نمی‌کردند نسبت به کودکانی که وزن طبیعی داشته و اسپری دریافت نمی‌کردند تعداد روزهایی که علائم آسم ظاهر می‌شد ۷۰ درصد بیشتر بود. همچنین مشخص شد در کودکان مبتلا به اضافه وزن نسبت به کودکان با وزن طبیعی تعداد حملات آسم بیشتر است.

به نظر نمی‌رسد که چاقی اثربخشی اسپری‌های کورتیکواستروئید را کاهش دهد. این اسپری‌ها برای درمان علائم آسم مانند تنگی نفس، سرفه و درد قسه سینه به کار می‌روند. بر اساس نتایج مطالعه فوق استفاده روزانه از اسپری‌ها سبب کاهش حملات آسم و تعداد روزهای بروز علائم بیماری هم در کودکان با وزن طبیعی و هم در کودکان مبتلا به اضافه وزن می‌شود.

اثر اضافه وزن و چاقی بر روی آسم در کودکان کم سن تاکنون بررسی نشده است. یافته‌های مطالعه فوق مخالف نتایجی است که از بررسی کودکان بزرگتر و افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن به دست آمده است. تحقیقات بر روی کودکان بزرگتر و افراد بالغ مبتلا به آسم و اضافه وزن نشان می‌دهد که در این افراد کورتیکواستروئیدهای استنشاقی اثربخشی کمی دارند. محققان معتقدند که یا مسیر التهاب در بیماران سنین پیش‌دبستانی متفاوت است و یا سال‌ها طول می‌کشد که چاقی اثربخشی این داروها را کاهش دهد.

نکته عملی: ابتلای کودکان پیش‌دبستانی به چاقی و اضافه وزن احتمال بروز علائم و حملات آسم را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید