اخبار و تازه ها

آیا شام نخوردن باعث لاغری می‌شود؟

بسیاری از ما عادت داریم که دیر وقت شام بخوریم و تا زمانی که تمام اعضای خانواده دور هم جمع نشده باشند، شام نمی‌خوریم! برخی دیگر ترجیح می‌دهند که شب‌ها شام نخوردن تا تناسب اندام خود را حفظ کنند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. آیا شام نخوردن باعث لاغری می‌شود؟ با جیمیتو همراه ما باشید.

 

آیا شام نخوردن باعث لاغری می‌شود؟

بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به مشکلات اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که کمترین نتیجه این اضافه وزن، بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت است. خوب برای اینکه چاق نشویم باید برنامه غذایی مناسبی را پیش بگیریم. تحقیقات نشان می‌دهد غذاخوردن در اواخر روز و قبل از خواب باعث چاقی و کاهش متابولیسم بدن می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد غذاخوردن در اواخر روز و قبل از خواب باعث چاقی و کاهش متابولیسم بدن می‌شود.

 

آیا زود شام خوردن بهتر نیست؟

تاثیر دیر شام خوردن در افراد بسیار متفاوت است و به زمان خواب آن‌ها بستگی دارد. اما آن چیزی که کاملا اثبات شده است این است که دیر شام خوردن می‌تواند باعث چاقی شود. برای اثبات این اتفاق دو گروه ده نفر مورد آزمایش ذیل قرار گرفتند.

  • گروه اول: شام را ساعت ۱۰ شب خوردند.
  • گروه دوم: شام را در ساعت ۶ عصر خوردند.
  • هر دو گروه هم ساعت ۱۱ شب خوابیدند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که گروهی که دیرتر شام خوردن حدود ۱۸ درصد قند خون بیشتری داشتند و همچنین ۱۰ درصد چربی‌سوزی کمتری را تجربه کردند.

در این آزمایش شرایط هر دو گروه یکسان بود. دانشمندان پس از آزمایشات مختلف دریافته‌اند که خوردن غذا بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر باعث چاقی و دیابت نوع ۲ می‌شود به همین دلیل اگر قصد دارید شام بخورید به ساعت توجه کنید و هرگز دیر وقت شام نخورید.

دانشمندان پس از آزمایشات مختلف دریافته‌اند که خوردن غذا بعد از ساعت ۶ بعدازظهر باعث چاقی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

 

آیا وعده شام را حذف کنیم؟

خیر، اگر قبل از ساعت ۶ بعدازظهر غذای مورد نیاز خود را که شامل مواد با پروتئین و فیبر بالا هستند بخورید مشکلی مانند چاقی و یا دیابت شما را تهدید نمی‌کند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید زود شام بخورید می‌توانید یک میان وعده سالم مانند: مرغ کبابی، یک ظرف سالاد، آجیل و یا میوه بخورید تا هنگام شام با ولع حجم زیادی غذا نخورید تا اصطلاحا ته دلتان را گرفته باشد.

 

نتیجه‌گیری

مطالعات نشان داده است که خوردن شام دیر هنگام (بعد از ساعت ۶) بدون در نظر گرفتن مقدار کالری دریافتی می‌تواند باعث افزایش وزن و سطح قند خون شود. البته این اتفاق برای همه افراد یکسان نیست. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید قبل از ساعت ۶ بعدازظهر شام بخورید می‌توانید با یک میان وعده سالم حجم معده را پر کنید تا مانع از پرخوری هنگام شام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید