اخبار و تازه ها

اگر می‌خواهید طول عمر خود را افزایش دهید، ماهی بخورید.

امگا ۳ نوعی اسید چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه است. ماهی یکی از منابع غذایی خوب این اسید چرب به شمار می‌رود. دستورالعمل‌های تغذیه‌ای توصیه می‌کنند که حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف شود. اما تاکنون ارتباط بین مصرف این ماده غذایی با مرگ و میر مشخص نشده است. نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Journal of Internal Medicine منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف ماهی و اسیدهای چرب بلند زنجیره امگا ۳ با کاهش خطر مرگ زود هنگام مرتبط است.

در این مطالعه که بر روی بیش از ۲۴۰ هزار مرد و ۱۸۰ هزار زن انجام شد و به مدت ۱۶ سال به طول انجامید حدود ۵۴ هزار مرد و ۳۰ هزار زن فوت کردند. دریافت زیاد ماهی و اسیدهای چرب بلند زنجیره امگا ۳ به طور قابل توجهی با کاهش خطر مرگ و میر همراه بود.

در مردانی که بیشترین میزان ماهی را دریافت می‌کردند در مقایسه با مردانی که کمترین میزان را مصرف می‌کردند به طور کلی خطر مرگ ۹ درصد، مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی ۱۰ درصد، مرگ ناشی از سرطان ۶ درصد، مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی ۲۰ درصد و مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی ۳۷ درصد کاهش می‌یافت. در زنانی که بیشترین میزان این ماده غذایی را مصرف می‌کردند نسبت به زنانی که کمترین میزان مصرف را داشتند به طور کلی خطر مرگ ۸ درصد، مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی ۱۰ درصد و مرگ ناشی از بیماری آلزایمر ۳۸ درصد کمتر بود.

مصرف ماهی سرخ شده در مردان ارتباطی با مرگ و میر نداشت. اما در زنانی با افزایش خطر مرگ ناشی از تمام علل، مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی و یا بیماری تنفسی مرتبط بود.

نکته عملی: مصرف ماهی (که سرخ نشده باشد) به عنوان یکی از منابع غذایی حاوی امگا ۳ خطر مرگ زود هنگام را کاهش داده و طول عمر را می‌افزاید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید