اخبار و تازه ها

تنوع غذایی احتمال اضافه وزن را بیشتر می‌کند.

اخیراً مشخص شده که تشویق افراد به داشتن رژیم غذایی متنوع ممکن است سبب شود علاوه بر غذاهای سالم، خوراکی‌های ناسالم نیز مصرف شوند. همچنین اگر وعده‌های غذایی حاوی طیف متنوع‌تری از مواد غذایی باشند احتمالاً حس سیری کمتری را ایجاد می‌کنند. بنابراین، بیش از نیاز غذا مصرف شده و خطر ابتلا به اضافه وزن بیشتر می‌شود. در عوض باید افراد تشویق شوند که از الگوی غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، مغزها، لبنیات کم چرب و محدود از نظر گوشت قرمز، نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌جات پیروی نمایند.

با توجه به نتایج مطالعه حاضر باید به جای مصرف غذاهای متنوع تاکید شود که مقادیر کافی غذاهای گیاهی، منابع غذایی حاوی پروتئین، محصولات لبنی کم چرب، روغن‌های گیاهی و مغزها مصرف شود. همچنین مصرف شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های شیرین و گوشت قرمز محدود شود. مصرف طیف وسیعی از غذاهای سالم که مناسب با ذائقه و بودجه فرد باشد بهترین راهکار برای حفظ وزن در محدوده سالم است.

محققان در این تحقیق رژیم غذایی DASH را به عنوان یک مثال خوب از الگوی تغذیه سالم معرفی می‌کنند. رژیم غذایی DASH اساساً به منظور کاهش فشارخون توصیه می‌شود. اگر فردی روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز داشته باشد در صورت پیروی از رژیم DASH باید روزانه ۶ تا ۸ واحد غلات، حداکثر ۶ واحد از انواع گوشت‌ها، ۴ تا ۵ واحد سبزیجات، ۴ تا ۵ واحد میوه، ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب، ۲ تا ۳ واحد روغن و حداکثر ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت کند. همچنین می‌تواند ۴ تا ۵ واحد در هفته حبوبات مصرف کرده و باید مصرف شیرینی‌جات را به حداکثر ۵ واحد در هفته محدود سازد.
نکته عملی: به منظور حفظ سلامتی غذاهای سالم را در طی روز به

میزان متعادل مصرف نمایید. مراقبت باشید به بهانه افزایش تنوع غذایی از غذاهای ناسالم، پرچرب و شیرین استفاده نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید