اخبار و تازه ها

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مفید برای مبتلایان به پوکی استخوان

پوکی استخوان یا استئوپروز از طریق کاهش توده استخوانی خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. شکستگی استخوان ران در افراد سالمند مبتلا به این بیماری شایع است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند. این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی، ماهی، مغزها، غلات کامل و روغن زیتون است.

در این مطالعه بیش از هزار فرد ۶۵ تا ۷۹ ساله در فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان و انگلستان شرکت کردند. افراد به ۲ گروه تقسیم شدند. یک گروه از رژیم غذایی مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی نمودند.

نتایج نشان داد که رژیم غذایی مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر روی کسانی که تراکم استخوان طبیعی دارند تاثیری ندارد، اما میزان از دست دهی استخوان را در افراد مبتلا به استئوپروز کاهش می‌دهد.

استخوان یک بافت زنده است که می‌تواند خود را بازسازی کند. اجزای اصلی سازنده آن پروتئین “کلاژن” و ماده معدنی “فسفات کلسیم” است. این دو ماده سبب انعطاف‌پذیری و قدرت استخوان می‌شوند.

در استخوان یک چرخه مداوم وجود دارد که شامل ۲ بخش “از دست استخوان” و “تولید استخوان” است. از زمان تولد تا اوایل دوران جوانی تولید استخوان نسبت از دست دادن آن پیشی می‌گیرد. در نتیجه اندازه، وزن و تراکم استخوان بیشتر می‌شود. در حوالی ۳۰ سالگی تراکم و قدرت استخوان به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از آن میزان از دست دادن استخوان بیشتر شده و تراکم استخوان شروع به کاهش می‌کند.

پوکی ‌استخوان زمانی رخ می‌دهد که میزان از دست دادن استخوان خیلی زیاد و یا میزان تولید استخوان خیلی آهسته باشد. بعد از دوران یائسگی سرعت کاهش توده استخوانی در زنان افزایش می‌یابد. بنابراین زنان یائسه ۸۰ درصد موارد ابتلا به استئوپروز را تشکیل می‎دهند.

نکته عملی: رژیم غذایی مدیترانه‌ای علاوه بر پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر روند از دست دادن استخوان‌ها را در سالمندان مبتلا به پوکی‌ استخوان کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید