اخبار و تازه ها

ضدعفونی کننده‌ها می‌توانند سبب بروز چاقی در کودکان شوند

متاسفانه امروزه شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته است. دلایل متعددی سبب می‌شود کودکان به اضافه وزن و چاقی مبتلا شوند. از این عوامل می‌توان به الگوی غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی کافی و ژنتیک اشاره کرد. به تازگی محققان نشان داده‌اند استفاده از پاک کننده‌های خانگی (ضدعفونی کننده‌ها و مواد شوینده) با تغییر میکروبیوم روده (باکتری‌های روده) سبب اضافه وزن کودکان می‌شود. این نتایج با بررسی میکروبیوم روده در ۷۵۷ شیرخوار در سن ۳ تا ۴ ماهگی و سپس اندازه‌گیری وزن این کودکان در سن ۱ تا ۳ سالگی به دست آمده است.

نتایج این مطالعه نشان داد اگر حداقل به صورت هفتگی از ضدعفونی‌ کننده‌های خانگی استفاده شود، احتمال آن که میزان بالای باکتری Lachnospiraceae در روده شیرخواران ۳ تا ۴ ماهه مشاهده شود، ۲ برابر بیشتر است. در نتیجه هنگامی که این کودکان به سن ۳ سالگی می‌رسند نمایه توده بدنی (BMI) آن‌ها در مقایسه با سایر کودکان بیشتر است. BMI از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید.

نکته عملی: اگر در دوران شیرخواری فرد بیش از حد در معرض ضدعفونی کننده‌های خانگی قرار گیرد، به علت تغییر باکتری‌های روده، زمانی که به سنین کودکی می‌رسد احتمال بروز چاقی در وی بیشتر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید