اخبار و تازه ها

قبل از ورزش کردن غذا بخوریم یا خیر؟

شما ترجیح می‌دهید که اول صبحانه بخورید و سپس ورزش کنید و یا از مصرف غذا صرف نظر می‌کنید؟

اخیراً محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که غذا خوردن و یا ناشتا بودن قبل از انجام فعالیت بدنی چه تاثیری می‌تواند بر روی متابولیسم (سوخت و ساز) فرد داشته باشد. در این مطالعه تفاوت مصرف و یا عدم مصرف صبحانه قبل از انجام دوچرخه سواری مقایسه شده است. مطالعه حاضر اولین پژوهشی است که به بررسی این موضوع پرداخته است.

نتایج این پژوهش نشان داد که غذا خوردن قبل از انجام ورزش به بدن کمک می‌کند در طی فعالیت بدنی کربوهیدرات بیشتری بسوزاند. همچنین مصرف صبحانه قبل از دوچرخه سواری می‌تواند بعد از اتمام فعالیت بدنی در هضم غذا نقش داشته باشد. به طوریکه اگر قبل از تمرین صبحانه خورده شود سرعت هضم، جذب و تجزیه کربوهیدرات‌هایی که ما بعد از فعالیت بدنی مصرف می‌کنیم، افزایش می‌یابد.

برای انجام مطالعه مذکور ۱۲ مرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. محققان میزان قند خون شرکت کنندگان و همچنین میزان گلیکوژن عضلات (نوعی کربوهیدرات) را اندازه‌گیری کردند. نتایج نشان داد که مصرف غذا ۲ ساعت قبل از تمرین سبب می‌شود بدن با سرعت بیشتری در طی ورزش کربوهیدرات‌ها را بسوزاند. منشاء کربوهیدرات‌های مصرفی غذای خورده شده و همچنین کربوهیدرات ذخیره شده در عضلات، یعنی گلیکوژن، است. همچنین در صورت صرف صبحانه میزان هضم و تجزیه مواد غذایی مصرف شده بعد از فعالیت بدنی، افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند علیرغم آن که یافته‌های مطالعه فوق قانع کننده است، اما در مطالعات آتی باید اثرات طولانی مدت صرف یک وعده غذایی قبل از ورزش بررسی شود. زیرا در این پژوهش فقط اثرات کوتاه مدت مشخص شده است. همچنین باید اثرات مصرف انواع مختلف غذا بر روی ورزش، به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت، مشخص شود.

نکته عملی: برای آن که سرعت تجزیه کربوهیدرات‌ها در هنگام ورزش و بعد از آن افزایش یابد توصیه می‌شود ۲ ساعت قبل از فعالیت بدنی غذا بخورید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید