اخبار و تازه ها

مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز در برنامه‌های کاهش وزن

مدیریت وزن با پیروی از رژیم غذایی متعادل و متنوع و نیز افزایش فعالیت بدنی میسر است. اما متاسفانه برخی افراد زمانی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن را از برنامه غذایی خود حذف کرده و یا مصرف آن‌ها را بسیار محدود می‌کنند. حذف این دسته از مواد غذایی می‌تواند سلامتی را، به خصوص در زنان، به خطر اندازد. در اینجا به برخی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن که در هنگام کاهش وزن باید به میزان کافی دریافت شوند، اشاره خواهیم کرد.

 

دریافت کدام مواد مغذی در برنامه‌های کاهش وزن مهم است؟

 

• برخی افراد با هدف کاهش وزن اقدام به دریافت رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌کنند. در این حالت بدن از کربوهیدرات که منبع اصلی انرژی بدن است، محروم می‌گردد. اگر تمایل به کاهش مصرف کربوهیدرات دارید بهتر است دریافت نوشیدنی‌های شیرین، کیک، بیسکوئیت و سایر غذاهای حاوی قند را محدود نمایید. به منظور تامین انرژی بدن و حفظ سلامتی از کربوهیدرات‌های غنی از مواد مغذی مانند غلات کامل، میوه، سبزی و حبوبات استفاده کنید.

• مصرف پروتئین در هر وعده غذایی به صورت انواع گوشت بدون چربی در کنترل وزن نقش دارد. توصیه می‌شود در برنامه‌های کاهش وزن از لبنیات کم چرب، تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، مغزها و حبوبات استفاده شود. استفاده از پروتئین در وعده صبحانه به حفظ احساس سیری تا وعده ناهار کمک می‌کند.

• دریافت کم آهن منجر به بروز کم‌خونی فقر آهن، به ویژه در زنان غیریائسه و کودکان می‌شود. برای جلوگیری از کم‌خونی و عوارض ناشی از آن زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله باید روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن دریافت کنند. آهن در گوشت قرمز بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات برگ سبز و غذاهای غنی شده با آهن یافت می‌شود. غذاهای گیاهی حاوی آهن باید همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C، مانند انواع سبزیجات، مصرف شوند تا جذب آهن توسط بدن افزایش یابد.

• کلسیم نه تنها به سلامت استخوان و دندان کمک می‌کند، بلکه دریافت مقادیر کافی آن در حفظ سلامت قلب، قدرت عضلات، جلوگیری از پرفشاری خون و سرطان روده بزرگ و نیز کاهش وزن نقش دارد. این ماده مغذی در لبنیات و سبزیجات برگ سبز مانند انواع کلم وجود دارد.

• تمامی زنانی که در سنین باروری قرار دارند باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. اسید فولیک خطر نقص مادرزادی لوله عصبی را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. علاوه براین، اسید فولیک با تولید گلبول‌های سفید خون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‎گردد. اسید فولیک یا ویتامین B9 در غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، پرتقال، انواع توت، مغزها و محصولات غذایی غنی شده یافت می‌شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید