اخبار و تازه ها

چاقی خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی را در بارداری افزایش می‌دهد.

“پره‌اکلامپسی” به افزایش خطرناک فشارخون گفته می‌شود که می‌تواند در نیمه دوم بارداری رخ دهد. این اختلال در حدود ۵ تا ۸ درصد زنان باردار رخ داده و مادر و کودک را در معرض خطر می‌دهد. علائم ابتلا به پره‌اکلامپسی عبارتند از: افزایش فشارخون، وجود پروتئین در ادرار، ورم، اضافه وزن ناگهانی، تهوع و استفراغ. احتمال بروز پره‌اکلامپسی در بارداری اول بیشتر است. همچنین چاقی یکی از عواملی است که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. چاقی به نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ اطلاق می‌شود. BMI از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید.

اخیراً مطالعه‌ای با هدف بررسی تغییرات سیستم قلبی – عروقی در زنان چاق انجام شده تا ارتباط این تغییرات در دوران بارداری با خطر بروز پره‌اکلامپسی و سایر مشکلات قلبی – عروقی مشخص شود. در این مطالعه ۱۱ زن با BMI حدود ۳۴ شرکت کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۳۰ سال بود. این زنان با ۱۳ زن که BMI حدود ۲۵/۵ (دارای کمی اضافه وزن) و میانگین سنی ۲۶ سال داشتند، مقایسه شدند. تمامی شرکت کنندگان در سه ماهه اول بارداری قرار داشته و همه آن‌ها برای اولین بار باردار شده بودند. هیچ کدام از زنان به مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا دیابت مبتلا نبودند.

نتایج نشان داد در زنان چاق بطن چپ قلب که مسئول پمپاژ خون به سراسر بدن است، ضخیم‌تر است. در این زنان خون به طور موثر توسط قلب پمپاژ نمی‌شود. همچنین در زنان مبتلا به چاقی فشارخون بالاتر بود. به طور کلی، خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی و سایر مشکلات همچون دیابت بارداری در زنان چاق بالاتر است.

نکته عملی: در زنان بارداری که به چاقی مبتلا هستند احتمال افزایش خطرناک فشارخون و ابتلا به پره‌اکلامپسی بیشتر است. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید