اخبار و تازه ها

چاقی شکمی عملکرد مغزی افراد سالمند را کاهش می‌دهد

امروزه شیوع دمانس (زوال عقل) که بیماری آلزایمر یکی از انواع آن است، به طور نگران کننده‌ای در حال افزایش است. به طوریکه با افزایش میانگین سنی مردم جهان شیوع این بیماری نیز افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان حدود ۴۷ میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند. این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین، شناخت عوامل خطر مرتبط با بروز دمانس می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. یکی از این عوامل خطر چاقی است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که در افراد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن حافظه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما ارتباط بین چاقی و حافظه در افراد مسن‌تر به خوبی بررسی نشده است.

 

چاقی شکمی و توانایی‌های شناختی

 

اخیراً گروهی از محققان مطالعه‌ای را بر روی حدود ۵ هزار ایرلندی انجام دادند. سن افراد مورد مطالعه بیش از ۶۰ سال بود. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد در افرادی که نسبت دور کمر به دور باسن بالاتر بود عملکرد شناختی مغز کاهش پیدا کرده بود. اما این ارتباط بین نمایه توده بدنی (BMI) و عملکرد شناختی مشاهده نشد. BMI از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید.

محققان معتقدند که چربی‌های ناحیه شکم از طریق افزایش ترشح عوامل التهابی می‌توانند بر روی توانایی شناختی اثر داشته باشند. یکی از این عوامل التهابی پروتئین واکنشگر C یا CRP است. CRP در پاسخ به پیام‌های ارسال شده از سوی سلول‌های چربی تولید می‌شود. در گذشته افزایش این عامل التهابی با کاهش عملکرد شناختی مرتبط دانسته شده است. به گفته محققان قبل از آن که علایم زوال عقل ظاهر شوند، میزان عوامل التهابی در خون افزایش می‌یابد.

نکته عملی: اگر می‌خواهید در دوران سالمندی عملکرد مغزی مناسبی داشته و به زوال عقل مبتلا نشوید با رعایت سبک زندگی سالم از بروز چاقی پیشگیری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید