اخبار و تازه ها

چاقی و ارتباط آن با افزایش خطر برخی سرطان‌ها در زنان

امروزه مشخص شده که چاقی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، آپنه خواب و دیابت را افزایش می‌دهد. نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد بالا بودن وزن خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در این مطالعه بیش از ۱۳۷ هزار زن نروژی به مدت ۱۸ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در این مدت حدود ۱۰ هزار نفر به سرطان‌هایی که با چاقی در ارتباط بودند، مبتلا شدند.

چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از دوران یائسگی را ۲۰ درصد و خطر ابتلا به سرطان کلیه را ۹۵ درصد افزایش می‌داد. بیشترین ارتباط بین چاقی با سرطان اندومتر مشاهده شد. به طوریکه در زنان چاق نسبت به زنان با وزن طبیعی احتمال ابتلا به آن ۲ برابر بیشتر بود. همچنین در میان زنانی که در مدت ۱۸ سال حداقل ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند خطر سرطان پانکراس، سینه و اندومتر به ترتیب ۹۱، ۳۶ و ۴۰ درصد بیشتر بود.

علت دقیق این ارتباط به خوبی مشخص نشده است. اما گفته می‌شود که افزایش وزن در زنان مسن سبب بالا رفتن میزان استروژن و سایر هورمون‌ها می‌شود. افزایش این هورمون‌ها با بروز سرطان اندومتر و سینه مرتبط است. افزایش قند خون که به علت چاقی رخ می‌دهد نیز می‌تواند با خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد.

نکته عملی: کنترل نکردن وزن در دوران میانسالی و بروز چاقی خطر برخی سرطان‌ها را در زنان افزایش می‌دهد. مصرف میوه، سبزی و غلات کامل، پرهیز از مصرف فست فود و غذاهای سرخ شده و فعالیت بدنی منظم نه تنها از چاقی پیشگیری می‌کند، بلکه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید