اخبار و تازه ها

چرا برخی افراد همیشه احساس گرسنگی می‌کنند؟

بدن انسان برای تامین انرژی مورد نیاز خود به غذا نیاز دارد. بنابراین طبیعی است که اگر مدتی غذا نخورید احساس گرسنگی داشته باشد. اما برخی عوامل می‌توانند سبب شوند که حتی پس از دریافت غذا احساس گرسنگی نمایید:

• نوع رژیم غذایی: مواد غذایی سرشار از پروتئین (گوشت بدون چربی، ماهی و لبنیات) و یا غنی از فیبر (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات) سبب کاهش حس گرسنگی می‌شوند. در مقابل با مصرف شیرینی‌جات و نان تهیه شده با آرد تصفیه شده، حتی اگر در مقادیر زیاد خورده شوند، به سرعت فرد احساس گرسنگی خواهد کرد.

• نوشابه‌های رژیمی: بسیاری از افراد به منظور کاهش کالری دریافتی روزانه و کاهش وزن از نوشابه‌های رژیمی که دارای قندهای مصنوعی هستند، استفاده می‌کنند. با ورود قندهای مصنوعی به بدن مغز انتظار دارد که مقداری کالری به منظور تامین سوخت خود به دست آورد. اما قندهای مصنوعی معمولاً فاقد کالری هستند. درنتیجه فرد احساس گرسنگی کرده و به دنبال آن است که کالری مورد نیاز خود را با مصرف غذاهای دیگر به دست آورد. نوشابه‌های رژیمی علاوه بر احساس گرسنگی می‌توانند سبب بروز سردرد، تمایل به مصرف قند و افزایش وزن شوند.

• دیابت: در مبتلایان به این بیماری قند (گلوکز) نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شده و به عنوان منبع سوخت مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین قند موجود در خون به جای آن که وارد سلول‌ها شود، از طریق ادرار دفع می‌گردد. این امر سبب می‌شود، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، علیرغم مصرف مقادیر زیاد غذا، وزن کاهش یابد.
• افت قند خون: این اختلال در بیماران مبتلا به دیابت که انسولین و یا داروی ضددیابت دریافت می‌کنند، مبتلایان به هپاتیت، بیماری‌های کلیوی و اختلال غده آدرنال مشاهده می‌شود.

• بیماری تیروئید: غده تیروئید که در گردن قرار دارد هورمون‌هایی تولید می‌کند که در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارند. پرکاری تیروئید می‌تواند سبب افزایش اشتها شود. سایر علائم پرکاری تیروئید عبارتند از: افزایش ضربان قلب، تعریق بیش از حد، ضعف عضلانی و تشنگی حتی بعد از نوشیدن آب.

• داروها: برخی داروها، از جمله آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی و ضدروان‌پریشی و برخی داروهای دیابت سبب افزایش مصرف غذا می‌شوند. اگر متوجه شدید که با شروع مصرف دارو وزن شما در حال بالا رفتن است با پزشک خود مشورت نمایید تا در صورت امکان نوع داروی شما را تغییر دهد.

• نداشتن خواب کافی: اگر به میزان کافی نخوابید هورمون‌هایی که در بدن شما وظیفه کنترل گرسنگی را به عهده دارند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همچنین در افرادی که کمبود خواب دارند تمایل به مصرف غذاهای پرچرب و سرشار از کالری افزایش می‌یابد.

• استرس: در هنگام استرس و اضطراب هورمونی به نام کورتیزول در بدن ترشح می‌شود که سبب ایجاد حس گرسنگی می‌گردد. در افرادی که تحت استرس قرار دارند تمایل به مصرف غذاهای سرشار از چربی و قند افزایش می‌یابد.

• بارداری: در این دوران، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری، نیاز مادر به دریافت انرژی افزایش می‌یابد. بنابراین، در بسیاری از زنان باردار به منظور تامین نیازهای بدن میزان اشتها بیشتر می‌شود. البته باید مراقب بود که با مصرف زیاد غذاهای پرکالری وزن بیش از میزان توصیه شده در این دوران، افزایش نیابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید