اخبار و تازه ها

چگونه اثرات منفی بی‌تحرکی را بر روی سلامتی کاهش دهیم؟

در بسیاری از جوامع امروزی نشستن به مدت طولانی مسئله‌ای عادی است. ما مدت زمان زیادی را در محل کار، مقابل تلویزیون، در هنگام کار با کامپیوتر و … صرف نشستن می‌کنیم. به طوریکه اغلب ما تقریباً ۷۵ درصد وقت خود را در روز بی‌تحرک بوده و نشسته‌ایم.

بی‌تحرکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی – عروقی، برخی سرطان‌ها و به طور کلی مرگ و میر مرتبط است. به درستی مشخص نیست که چرا نشستن طولانی مدت تا این حد برای سلامتی مضر است. اما به نظر می‌رسد که عوامل متابولیکی در این زمینه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، بی‌تحرکی برای مدت طولانی با کاهش حساسیت به انسولین و افزایش تری‌گلیسرید خون مرتبط است.

اخیراً در مطالعه‌ای این موضوع بررسی شد که آیا تغییرات کوچک رفتاری می‌تواند در کاهش خطرات مرتبط با نشستن‌های طولانی مدت موثر باشد یا خیر. نتایج نشان داد که اگر به ازای هر ۳۰ دقیقه نشستن فعالیت سبک انجام شود اثرات قابل توجهی مشاهده خواهد شد. فعالیت بدنی با هر میزان شدت با کاهش میزان قند خون، انسولین و چربی خون مرتبط بود. با این حال، باید مطالعات بیشتری انجام شود تا به درستی مشخص شود چگونه می‌توان اثرات ناشی از نشستن‌های طولانی مدت را کاهش داد.

نکته عملی: اگر بعد از هر ۳۰ دقیقه زمانی که صرف نشستن کرده‌اید فعالیت بدنی سبکی انجام دهید می‌توانید اثرات منفی بی‌تحرکی را بر روی سلامتی خود کاهش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید