اخبار و تازه ها

استرس خطر چاقی را افزایش می‌دهد.

چاقی یکی از مهمترین مشکلات در حوزه بهداشت و سلامت بوده و خطر دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استرس روحی و روانی بر عادات غذا خوردن تاثیر دارند. استرس سبب می‌شود که میزان مصرف غذا افزایش یا کاهش یابد. همچنین فعالیت عصبی – هورمونی با افزایش تولید هورمون کورتیزول در افزایش وزن نقش دارد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد تاثیر ضربه‌های روحی یا تجربه‌های منفی زندگی بر احتمال چاقی وجود دارد.

 

استرس و چاقی

 

محققان اطلاعات حدود ۲۱ هزار زن میانسال و سالمند را جمع‌آوری نمودند. این اطلاعات شامل حوادث منفی زندگی (مانند از دست دادن فرزند، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و بیکاری به مدت حداقل ۳ ماه) بود.

نمایه توده بدنی (BMI) حداقل ۳۰ به عنوان چاقی تعریف شد. بر این اساس ۲۳ درصد افراد چاق بودند. نتایج نشان داد در زنانی که در طول زندگی حداقل یک حادثه را تجربه کرده بودند احتمال چاقی ۱۱ درصد بیشتر بود. در افرادی که طی ۵ سال گذشته حداقل ۴ حادثه را تجربه کرده بودند این احتمال ۳۶ درصد بیشتر بود.

نکته عملی: حوادث منفی و وقایع استرس‌زا خطر چاقی را افزایش می‌دهند. بنابراین در صورت وقوع این حوادث باید مداخلات مرتبط با کنترل وزن مورد توجه قرار گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید