اخبار و تازه ها

برای اینکه در سالمندی سالم بمانید، رژیم غذایی را جدی بگیرید.

تلومرها ساختارهای پروتئینی در DNA بوده، در انتهای کروموزوم‌ها قرار داشته و از DNA محافظت می‌کنند. سن مهم‌ترین عامل در تعیین طول تلومرها است. به طوریکه در هر چرخه سلولی و با افزایش سن طول تلومر کاهش می‌یابد. همچنین مطالعات مختلف نشان داده‌اند که عوامل رفتاری، محیطی و روانی می‌توانند در کوتاه شدن طول تلومرها نقش داشته باشند. تلومرهایی که طول‌شان کاهش یافته با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط هستند.

اخیراً گروهی از محققان به بررسی تاثیر رژیم غذایی بر این مسئله پرداختند. نتایج این مطالعه که بر روی حدود ۵ هزار شرکت کننده سالم انجام شد نشان داد که در زنان رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل که در آن مصرف قند، سدیم و گوشت‌های فرآوری شده محدود شده باشد در سطح سلولی به برخورداری از سالمندی سالم کمک می‌کند. به عبارت دیگر، پیروی از یک رژیم غذایی سالم که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است در حفظ سلامتی سلول‌ها، حفظ طول تلومرها و اجتناب از بروز بیماری‌های مزمن موثر است. یافته‌های فوق در میان مردان نیز مشاهده شد، اما به اندازه زنان قابل توجه نبود.

نکته عملی: اگر می‎خواهید سلول‌های خود را سالم نگاه دارید و سالمندی لذت‌بخشی را تجربه کنید، مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید. همچنین از مصرف بیش از حد گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای شیرین شده و یا شور اجتناب نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید