اخبار و تازه ها

داروهای ضدافسردگی می‌توانند سبب افزایش وزن شما شوند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دریافت داروهای ضدافسردگی احتمال افزایش وزن را بالا می‌برد. به طوریکه در بیمارانی که هر میزان از داروهای رایج ضدافسردگی را دریافت می‌کردند احتمال افزایش وزن به میزان ۵ تا ۸ پوند (حدود ۲/۳ تا ۳/۵ کیلوگرم) ۲۱ درصد بیشتر بود. محققان خاطر نشان می‌کنند که اگر مصرف داروهای ضدافسردگی ۲ تا ۳ سال به طور مداوم ادامه یابد احتمال افزایش وزن به بالاترین میزان خود می‌رسد.

در این مطالعه اطلاعات حدود ۳۰۰ هزار مرد و زن بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ جمع‌آوری شد. حدود ۲۰ درصد شرکت کنندگان داروی ضدافسردگی دریافت می‌کردند. داروهای مورد بررسی عبارت بودند از:

 

Remeron, Cymbalta, Zoloft, Effexor, Celexa, Prozac, Lexapro, Desyrel, Elavil, Paxil, Pamelor and Prothiaden.

 

به گفته محققان عدم درمان افسردگی با درد و رنج بیمار همراه بوده و می‌تواند منجر به ناتوانی و حتی خودکشی شود. بنابراین، همانند سایر روش‌های درمانی، بیماران و پزشکان باید فواید و خطرات ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی را با یکدیگر مقایسه کرده و بدین ترتیب بهترین دارو جهت درمان افسردگی انتخاب شود.

نکته عملی: ذکر این نکته مهم است که بیماران مبتلا به افسردگی نباید مصرف داروهای خود را قطع کنند. بلکه اگر در رابطه با افزایش وزن خود نگران هستند بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت نمایند. همچنین پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل و افزایش فعالیت بدنی روزانه به این بیماران در کنترل وزن کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید