اخبار و تازه ها

عبارت مورد نظر را جستجو کنید تاثیری که همسران بر روی وزن یکدیگر دارند

بسیاری از افراد به منظور حفظ سلامتی و یا امکان پوشیدن لباس‌های مورد علاقه خود به دنبال کاهش وزن هستند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد هنگامی که فردی شروع به پیروی از رژیم غذایی سالم می‌کند همسر وی نیز انتخاب‌های سالم وی را دنبال خواهد کرد. به عبارت دیگر، زمانی که فرد سبک زندگی و رفتارهای خود را تغییر می‌دهد رفتار اطرافیان وی نیز تغییر می‌کند.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله Obesity منتشر شده است ۱۳۰ زوج با سن بالاتر از ۲۵ سال به مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این مدت یکی از زوجین در برنامه کاهش وزن شرکت نمود. زوج دیگر نیز یک بار در ماه ۳ و بار دیگر در ماه ۶ ارزیابی شد. در این راستا زوجین به دو گروه تقسیم شده بودند. در گروه اول یکی از زوجین در برنامه کاهش وزن و مشاوره شرکت کرد. در گروه دوم یکی از زوجین توصیه‌هایی در مورد رژیم غذایی سالم، ورزش و برخی استراتژی‌های موثر در زمینه کاهش وزن (مانند اجتناب از مصرف غذاهای پرکالری و مصرف کمتر غذا) دریافت نمود.

نتایج نشان داد زوجینی که مستقیماً در برنامه کاهش وزن شرکت نکرده بودند یا توصیه‌ای در مورد کنترل وزن دریافت نکرده بودند نیز کاهش وزن داشتند. این روند در ۳ ماه اول و دوم مشاهده شد.

محققان درصدد هستند در مطالعات آتی تاثیر شرکت یکی از اعضای خانواده را در برنامه کاهش وزن بر روی کودکان، والدین و خواهر و برادر بررسی نمایند.

نکته عملی: تغییراتی که افراد در عادات تغذیه‌ای و میزان ورزش خود ایجاد می‌کنند می‌تواند بر روی همسر آن‌ها نیز موثر باشد. اگر روند این تغییرات مثبت و مفید باشند سبب می‌شوند همسر فرد میزان کالری دریافتی خود را کنترل کرده و مصرف مواد غذایی پرچرب را کاهش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید