اخبار و تازه ها

غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده خطر سرطان را افزایش می‌دهند.

۱۴/۱ میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۲ در سراسر جهان گزارش شده است. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۵ این تعداد به ۲۴ ملیون نفر برسد. امروزه میزان مصرف غذاهای فرآوری شده به میزان زیادی افزایش یافته است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده مانند نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، نودل فوری و گوشت‌های حاوی نیتریت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

بر روی غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده فرآیندهای فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی متعدد انجام شده است. این دسته از مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد قند، چربی و چربی اشباع بوده و میزان فیبر و ویتامین‌های آن‌ها ناچیز است. همچنین به علت موادی که در بسته‌بندی آن‌ها به کار می‌رود ممکن است با مواد مضر آلوده شوند. از سوی دیگر، مواد افزودنی در آن‌ها اگرچه برای استفاده در صنعت غذا تائید شده‌اند، اما برخی مطالعات حیوانی و سلولی نشان می‌دهند که برخی مواد افزودنی مانند نیتریت سدیم و تیتانیوم دی‌اکسید ممکن است سبب سرطان شوند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند مصرف غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده خطر چاقی، پرفشاری خون و کلسترول بالا را افزایش می‌دهند.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله BMJ منتشر شده رژیم غذایی و وضعیت سلامتی حدود ۱۰۵ هزار فرد میانسال بررسی شد. نتایج نشان داد به ازای هر ۱۰ درصد افزایش مصرف غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده خطر سرطان ۱۲ درصد بیشتر می‌شود. بررسی‌های بیشتر نشان داد با افزایش مصرف این نوع مواد غذایی خطر سرطان سینه ۱۱ درصد افزایش می‌یابد. اما ارتباط قابل توجهی بین مصرف آن‌ها و خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات و روده بزرگ مشاهده نشد.

نکته عملی: حداقل ۴۲ درصد موارد ابتلا به سرطان قابل پیشگیری است. در ۱۹ درصد موارد، استعمال دخانیات و در ۱۸ درصد تغذیه نامناسب نقش دارد. مصرف مواد غذایی که فرآوری‌های متعدد بر روی آن‌ها انجام شده، خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید