اخبار و تازه ها

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سالمندان

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در ابتدای دهه ۱۹۶۰ و هنگامی که محققان عادات غذایی ساکنین یونان و جنوب ایتالیا را بررسی می‌کردند، تعریف شد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از مواد غذایی گیاهی مانند میوه، سبزی، مغزها، حبوبات، غلات کامل و روغن زیتون است. در این نوع رژیم غذایی ماهی و لبنیات در حد متعادل و تخم‌مرغ، گوشت قرمز و شیرینی‌جات در حد کم مصرف می‌شوند. نتایج یک پژوهش جدید که در مجلهJournal of the American Geriatrics Society منتشر شده نشان می‌دهد این نوع رژیم غذایی در افراد سالمند به افزایش انرژی بدن و تقویت عضلات کمک می‌کند.

سستی و ضعف در سالمندان شایع است. با افزایش سن آسیب‌پذیری فرد افزایش یافته و توانایی وی برای مقابله با چالش‌های روزمره و استرس‌های حاد کاهش می‌یابد. تشخیص این مسئله در سالمندان در صورت وجود ۳ مورد از مجموع ۵ مورد زیر صورت می‌گیرد:

۱- فعالیت بدنی کم
۲- ضعف
۳- کاهش انرژی
۴- کاهش سرعت راه رفتن
۵- کاهش وزن غیرعادی

سستی و ضعف در سالمندان با کاهش کیفیت زندگی مرتبط بوده و خطر ناتوانی، سقوط، دمانس (زوال عقل)، بستری شدن در بیمارستان و مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد. به منظور بررسی ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای با ضعف و سستی اطلاعات مربوط به ۵۷۸۹ نفر در کشورهای چین، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جمع‌آوری و افراد به مدت ۳/۹ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۶۰ سال بود.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی‌شان شباهت بیشتری به رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشت احتمال ضعف و سستی به طور قابل توجهی کمتر بود.

نکته عملی: رژیم غذایی مدیترانه‌ای به افراد سالمند در حفظ سلامتی کمک می‌کند. این نوع رژیم غذایی به کنترل وزن کمک کرده و سبب بهبود انرژی بدن و قدرت عضلانی می‌گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید