اخبار و تازه ها

کاهش وزن با حذف وعده‌های غذایی: آری یا خیر؟

برخی افراد به منظور کاهش وزن در طی روز تنها یک وعده غذا می‌خورند و هیچ نوع وعده و میان‌وعده دیگری مصرف نمی‌کنند. در این روش ممکن است فرد در آن یک وعده غذایی که مصرف می‌کند از مواد غذایی سالم استفاده نماید و یا محدودیتی در نوع غذای مصرفی برای خود در نظر نگیرد. اگرچه این نوع رژیم غذایی به کاهش وزن سریع منجر می‌شود، اما خطرات آن از فوایدش بیشتر است.

افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، برای آن فوایدی را برمی‌شمارند که عبارتند از: کاهش وزن سریع، آسان بودن و عدم محدودیت در انتخاب

نوع ماده غذایی

 

مطالعاتی بر روی این نوع رژیم غذایی انجام شده است. اما بیشتر این مطالعات مردان را مورد بررسی قرار داده‌اند و اطلاعات کمی در مورد اثر آن بر زنان وجود دارد. به علت چرخه‌های هورمونی زنان، این احتمال وجود دارد که این نوع رژیم غذایی اثر متفاوتی بر زنان داشته باشد. از طرف دیگر نیازهای تغذیه‌ای زنان از مردان متفاوت است. به عنوان مثال، زنان به آهن بیشتری نیاز دارند که ممکن است با مصرف تنها یک وعده غذا در روز تامین نشود.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که این نوع رژیم غذایی اثرات مثبتی بر چرخه خواب و غذا خوردن افراد چاق داشته و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین بر سیستم قلبی اثرات مثبتی داشته و حافظه را بهبود می‌دهد.
اما در مقابل، این نوع رژیم غذایی خطراتی را به دنبال خواهد داشت که عبارتند از: گرسنگی شدید، لرزش، ضعف، تحریک‌پذیری، ناتوانی در تمرکز کردن و خستگی. همچنین مصرف تنها یک وعده غذا در روز خطرات جدی برای برخی افراد با بیماری‌های زمینه‌ای به دنبال دارد. افراد مبتلا به دیابت یا قند خون پایین (هیپوگلایسمی) باید به طور منظم در طول روز غذا بخورند تا از هر نوع عارضه جانبی پیشگیری شود.

یک مطالعه نشان داده که گرسنگی سبب افزایش کلسترول بد (LDL) می‌شود. افزایش LDL با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی همراه است. همچنین در این مطالعه مشاهده شد که این نوع رژیم غذایی نسبت به رژیم‌هایی که در آن‌ها تنها کالری دریافتی کاهش می‌یابد، سبب کاهش‌ وزن بیشتر نمی‌شود.
در افرادی که تنها یک وعده غذا در روز می‌خورند، احتمال ابتلا به اختلال بیش‌خوری بیشتر است. در این اختلال فرد به طور غیرمعمول مقدار زیادی غذا را طی یک دوره زمانی کوتاه مصرف می‌کند.

بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟

 

درحالیکه مصرف یک وعده غذایی در طی روز برای برخی افراد که به دنبال کاهش وزن سریع هستند جالب است، اما راهکارهای دیگری وجود دارد که می‌توان بدون خطر و کاملاً سالم چاقی را درمان کرد. این راهکارها عبارتند از:

• ورزش منظم: افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید در طول هفته به طور منظم ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی سریع یا دویدن را انجام دهند.
• پیروی از رژیم غذایی متعادل و مغذی: به منظور کاهش وزن باید میوه و سبزی به میزان کافی مصرف شود و مصرف غذاها و تنقلات پرکالری محدود گردد.
• توصیه می‌شود فرد از نظر ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات تیروئید که می‌تواند بر وزن اثر داشته باشد، بررسی شود.

سخن آخر

بهترین راهکار برای کاهش وزن تغییرات مداوم و طولانی مدت در رژیم غذایی و سبک زندگی است. توصیه می‌شود تمامی افرادی که خواهان رسیدن به وزن مناسب هستند، به ویژه اگر همزمان به بیماری‌هایی نیز مبتلا می‌باشند، قبل از اقدام برای کاهش وزن با متخصص تغذیه مشورت نمایند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید