اخبار و تازه ها

صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم؟

صبحانه یکی از مهمترین وعده‌ های غذایی است که میتواند با تامین منبع گلوکز سطح انرژی و هوشیاری را بالا ببرد، اما صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم؟ در این مقاله که زیر نظر بهترین پزشک و جراح چاقی نگارش شده به اهمیت صبحانه و مواد غذایی که باید صبح برای ناشتا مصرف شود، پرداخته شده است.

بسیاری از مطالعات فواید خوردن صبحانه را برای سلامتی اثبات کرده‌اند. در واقع مواد مغذی ضروری که شما هنگام صبح مصرف می‌کنید، سطح انرژی و توانایی تمرکز شما را در کوتاه مدت به خوبی بهبود داده و میتواند به بهترین روش لاغری ، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی در دراز مدت کمک کند. با تمام مزایایی که صبحانه دارد اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله کمبود وقت از خوردن صبحانه صرف نظر می‌کنند.

نخوردن صبحانه نه تنها سلامتی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه اهداف کاهش وزن شما را نیز به چالش می‌کشد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، سطح فعالیت بدنی کمتری دارند و زودتر از دیگران خسته می‌شوند. این همچنین می‌تواند بر کیفیت خواب آنها در طول شبانه روز تاثیر بگذارد.

بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای جراحی چاقی سبک زندگی خود را اصلاح کرده تا آسان‌ تر به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید. اگر در تصمیم خود را برای تغییر سبک زندگی و کاهش وزن جدی هستید، شاید این سوال برایتان پیش آید که صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم ضمن آشنایی با اهمیت خوردن صبحانه، در مورد مواد مغذی و چربی سوزی که می‌توانید به لیست برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید، صحبت کنیم. تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.آیا خوردن صبحانه به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند؟

صبحانه چگونه می‌تواند باعث کنترل وزن شود؟

انرژی بدن از گلوکز تضمین می‌شود، اما صبح چگونه می‌توان به این منبع انرژی دست پیدا کرد؟ گلوکز از طریق کربوهیدرات‌های دریافتی جذب می‌شود با وجود اینکه بدن بیشتر انرژی خود را به صورت چربی ذخیره می‌کند، اما مقداری گلوکز به عنوان گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود.برای انتخاب اینکه صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم ‌قبل از آن باید بدانید که مدت زمانی که ناشتا هستید یعنی در طول یک شب تا صبح تجزیه گلیکوژن در کبد انجام شده و سپس وارد جریان خون می‌شود تا سطح قند خون ثابت شود.

این فرایند به ویژه برای مغز اهمیت دارد، زیرا برای تامین انرژی خود وابسته به گلوکز است. هنگام صبح پس از آنکه ۱۲ ساعت بدون غذا بوده‌اید، ذخایر گلیکوژن بدن کم شده در این صورت بدن تجزیه اسیدهای چرب را آغاز خواهد کرد تا انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید. در صورت عدم مصرف کربوهیدرات، اسیدهای چرب تا حدی اکسید شده است .

که این می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی بدن شود.پر واضح است که در پاسخ این سوال که صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم، یکی از بهترین گزینه‌ها مواد حاوی کربوهیدرات‌های سالم است، زیرا این باعث می‌شود تا با افزایش سطح انرژی میزان گلیکوژن نیز بازیابی شده و متابولیسم همچنان در طول روز ادامه داشته باشد.

نکته مهم دیگر در موردن اهمیت خوردن صبحانه این است که به خوبی ویتامین‌ ها، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. به طور معمول مواد غذایی که در صبح مصرف می‌شوند حاوی مقادیر قابل توجهی از فولات، کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B و فیبر میباشند.این مواد به راحتی می‌توانند نیازهای تغذیه روزانه شما را تامین نمایند.

بنابراین تا وعده غذای بعدی کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد و از ریزه‌خواری که خود عامل اصلی چاقی است، جلوگیری خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع تغذیه و جراح چاقی روی خوردن صبحانه تاکید می‌کنند.

خوردن صبحانه چگونه می‌تواند باعث کنترل وزن شود؟

افرادی که خود را ملزم به خوردن صبحانه می‌کنند کمتر دچار اضافه وزن چاقی خواهند شد. انتخاب مواد غذایی درست صبح هنگام ناشتا به شکل‌های زیر باعث کنترل وزن خواهد شد:

خوردن صبحانه مانع تغییرات و نوسانات زیاد در میزان گلوکز خون می‌شود و در نتیجه شما بهتر می‌توانید اشتهای خود را کنترل نمایید.

صبحانه شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد، بنابراین تا رسیدن به وعده غذایی بعدی از خوردن غذاهای چرب و قندی پرهیز خواهید نمود.

خوردن صبحانه باعث می‌شود تا ذهن تقویت شده و تمرکز شما بر روی فعالیت‌های روزانه بیشتر شود، زیرا مغز برای تمرکز به گلوکز نیاز دارد و این گلوکز از طریق صبحانه می‌تواند توانایی تمرکز و حافظه را بیشتر کند. در این صورت به راحتی می‌توانید از پس فعالیت‌های ذهنی و بدنی خود برآیید.

آب گرم با لیمو

ترکیب لیمو با آب گرم و خوردن آن هنگام صبح باعث می‌شود تا متابولیسم افزایش پیدا کرده و سم زدایی طبیعی در بدن اتفاق بیفتد. این می‌تواند علاوه بر کمک به هضم غذا، ظرفیت چربی سوزی بدن را بیشتر کند. برای بهره‌مندی از مزایای آب گرم و لیمو باید این معجون را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل صبحانه میل نمایید.

تخم مرغ نیمرو

یا آب‌ پزتخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی که میتوانید در جواب سوال اینکه صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم ، به آن فکر کنید . تخم مرغ غنی از پروتئین، ویتامین‌ ها و مواد معدنی مهم مانند سلنیوم و ریبوفلاوین است که به خوبی می‌تواند نیازهای تغذیه‌ ای را تامین نماید. پروتئین بالای تخم مرغ با کاهش اشتها و افزایش سیری همراه است. خوردن این ماده غذایی کمک می‌کند تا میل به شیرینی در طول روز کاهش پیدا کند. افرادی که صبح‌ها به جای خوردن مواد غذایی شیرین، تخم مرغ مصرف می‌کنند بهتر می‌توانند چربی‌های دور شکم را کاهش دهند. شما می‌توانید تخم مرغ را به شکل‌های مختلف آب پز و نیمرو همراه با سبزیجات میل کنید.

چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به فزایش متابولیسم کمک کند البته به شرط آنکه بدون شیر یا شکر تهیه شود. صبح‌ها شما می‌توانید با خوردن یک فنجان چای سبز به افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی بدن خود کمک کنید. البته اکثر افراد به دنبال خوردن قهوه هستند و مرتب راجب بهترین زمان مصرف قهوه برای چربی سوزی سوال میپرسند، ولی چای سبز خواص ارزشمندتری را به دنبال دارد .

آب آلوئه

وراگزینه دیگر در پاسخ به اینکه صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم، آب آلوئه ورا است. فقط کافیست ژل را از گیاه جدا کرده و آن را با آب یا آبمیوه دلخواه ترکیب کنید. آب آلوورا التهاب بدن را کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. بهتر است این ترکیب را با معده خالی میل نمایید.

گریپ فروت

گریپ فروت یکی از میوه‌های پرطرفدار از ژیم‌های غذایی و برنامه رژیمی افرادی است که جراحی لاغری انجام داده‌اند. گریپ فروت حاوی آب و فیبر است و کالری بسیار کمی دارد، از همین رو یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن می‌باشد. گریپ فروت به کاهش توده چربی بدن بسیار کمک میکند.

قهوهصبح

ناشتا برای لاغری چه بخوریم؟ به طور حتم پاسخ ما به شما یک نوشیدنی بسیار موثر و چربی سوز یعنی قهوه است. قهوه مزایای سلامتی بسیاری برای کاهش وزن دارد کافئین بالای قهوه به افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن کمک می‌کند و تجزیه چربی را افزایش می‌دهد، البته به شرط آنکه بدون شکر یا خامه مصرف شود.

دانه چیا

دانه چیا یک مکمل عالی برای صبحانه است. فیبر بالای دانه چیا باعث می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این دانه پس از ترکیب با آب در معده به شکل ژل مانندی درآمده و باعث پر شدن حجم معده می‌شود. این دانه پرخاصیت و پروتئین همچنین می‌تواند به کاهش ترشح هورمون گرسنگی کمک کند.

افرادی که به صورت روزانه و مرتب دانه چیا مصرف می‌کنند به طور قابل توجهی خواهند توانست وزن بدن و دور کمر خود را کاهش دهند. شما می‌توانید دانه چیا را به همراه اسموتی یا در کنار یک فنجان ماست میل کنید.

نتیجه‌ گیری

در پاسخ به این سوال که صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم باید به دنبال مواد غذایی باشید که با افزایش احساس سیری نیازهای تغذیه‌ای و انرژی شما را به خوبی تامین کنند و از طرفی بتوانند به افزایش متابولیسم کمک کرده و موجب چربی سوزی بهتر و آسان‌تر شوند. قهوه، دانه چیا، ماست، جوانه گندم، اسموتی، موز و… بهترین گزینه‌ها برای صبحانه رژیمی شما هستند.با این وجود اگر به دلیل بالا بودن شاخص توده بدنی تلاش شما برای کاهش وزن به بن بست خورده، کافیست تا با بهترین جراح چاقی در تهران یعنی دکتر حامد قدسی تماس حاصل نمایید. ایشان عضو انجمن بین‌المللی جراحی چاقی هستند که توانسته‌اند مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نمایند. تخصص و تجربه بالای ایشان به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل به تناسب اندام و کاهش وزن دلخواه دست پیدا کنید.