اخبار و تازه ها

نوشیدنی‌های شیرین خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهند

رژیم غذایی سالم و ورزش منظم در پیشگیری و درمان چاقی نقش مهمی دارند. با این وجود، اغلب فروشگاه‌ها مملو از غذاها و نوشیدنی‌هایی هستند که به علت مواد تشکیل ‌دهنده خود منجر به افزایش وزن می‌شوند. به عنوان مثال، نوشیدنی‌های شیرین علیرغم مضرات بالقوه‌ای که دارند به راحتی در دسترس هستند. مطالعات نشان داده‌اند مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند (SSBs) با خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مرتبط است.

اخیراً محققان ۳۰ مطالعه را که در آن‌ها ارتباط بین چاقی و مصرف SSBs بررسی شده بود مورد بازبینی قرار دادند. این مطالعات در اروپا، ایالات متحده، آمریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی، ایران، تایلند و ژاپن انجام شده بودند.

۹۳ درصد این مطالعات نشان داده بودند که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین و ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان ارتباط وجود دارد. محققان مشاهده کردند مداخلاتی مانند جایگزین کردن SSBs با آب و ارائه آموزش و مشاوره تا حدی در میان بزرگسالان می‌تواند موثر باشد.

محققان از این امر که نوشیدنی‌های شیرین در سراسر جهان یک نوشیدنی پرطرفدار هستند ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرا مصرف آن‌ها جمعیت جهان را در معرض افزایش خطر ابتلا به چاقی و مشکلات ناشی از آن قرار می‌دهد. چاقی خطر ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
به اعتقاد محققان در نظر گرفتن مالیات بالاتر برای نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند از محبوبیت آن بین مصرف‌کنندگان کاسته و به کاهش شیوع اضافه وزن و چاقی کمک کند. تاکنون، این استراتژی در مکزیک موفق بوده و منجر به کاهش فروش نوشیدنی‌های شیرین به میزان ۱۲ درصد شده است.

نکته عملی: مصرف نوشیدنی‌های شیرین منجر به اضافه وزن می‌شود. بنابراین سیاست‌های بهداشتی باید کاهش مصرف SSBs و ترویج استفاده از جایگزین‌های سالم مانند آب را هدف قرار دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید