اخبار و تازه ها

رژیم لاغری میوه فواید و ریسک‌های آن

شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، اما رژیم لاغری میوه می‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند. اما رژیم میوه دارای فواید و البته ریسک‌هایی است که در این مقاله قصد داریم شما را با آن‌ها آشنا کنیم. با جیمیتو همراه ما باشید.

 

رژیم لاغری میوه چیست؟

رژیم لاغری میوه یک رژیم گیاهخواری محدود است. در این رژیم لاغری فرد برخی از فراورده‌های حیوانی مانند لبنیات را نمی‌خورد و در قابل تنها میوه‌ها را به صورت خام نوش جان می‌کند. در مدل‌های مدرن‌تر رژیم لاغری میوه یا رژیم میوه انواع سبزیجات، میوه‌های خشک و همچنین آجیل خورده می‌شود. همچنین سایر مواد مانند: حبوبات و غذاهای پخته شده به جز میوه پخته از رژیم میوه خارج می‌شود.

در یک نوع خاص از رژیم میوه خواری برای لاغری وجود دارد که در آن فرد تنها میوه‌هایی که کاملا رسیده و از درخت افتاده‌اند را می‌خورند و میوه‌هایی که چیده می‌شوند در این نوع خاص جایی ندارد همچنین در این رژیم خاص از دانه‌ها نیز استفاده نمی‌شوند. اگر قصد اجرایی کردن رژیم لاغری میوه را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این رژیم دارای ریسک‌هایی مانند ناباوری در افراد می‌شود.

 

فواید رژیم میوه خواری چیست؟

رژیم میوه خواری فوایدی هم دارد، اما این فواید چیست؟ آیا همه افراد می‌توانند این رژیم لاغری را مدنظر خود قرار دهند؟ با ما تا انتها همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

  • فیبر: فیبر موجود در میوه‌ها باعث کاهش کلسترول خون و همچنین رفع یبوست می‌شود.
  • ویتامین ث: وجود این ویتامین به سلامت لثه و دندان کمک زیادی می‌کند.
  • پتاسیم: میوه‌هایی مانند موز و انبه به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا، در کاهش فشار خون موثرند.
  • خون سازی: پرتقال و میوه‌های گرمسیری به افزایش گلبول قرمز خون کمک می‌کند.
  • آنتی اکسیدان: انواع آلو و توت دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدانند که به سلامت بدن کمک می‌کند.

 

ریسک‌های رژیم میوه خواری چیست؟

اگر قصد شروع رژیم میوه خواری را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام این رژیم با ریسک‌هایی همراه است که قصد داریم برخی از این کمبودها و ریسک‌ها را معرفی کنیم.

  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • ویتامین B
  • اسیدهای چرب امگا ۳

با توجه به محدودیت‌های زیاد رژیم میوه خواری، ناباروری یکی از مهمترین اثرات و ریسک‌های آن به شمار می‌آید. در هنگام اجرای این رژیم احساس گرسنگی در شما زیاد شده و بدن برای حفظ انرژی سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد. کم خونی، خستگی و ضعف سیستم ایمنی بدن از مهمترین پیامدهای این رژیم به حساب می‌آید.

رژیم میوه خواری در افراد می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

رژیم لاغری میوه دارای مقادیر زیادی از قند است، هر چند این میزان قند طبیعی است اما امکان استفاده را برای افرادی دیابتی به شدت کاهش می‌یابد. البته در کنار این رژیم و با خوردن مکمل‌های گیاهی مورد تایید و همچنین آجیل و سبزیجات می‌توانید این کمبودها را به راحتی جبران کنید.

 

چگونه رژیم لاغری میوه را اجرایی کنیم؟

اگر قصد استفاده از رژیم لاغری میوه هستید، به جای شروع سفت و سخت بهتر است عادات غذایی خود را به مرور تغییر دهید تا با شوک مواجه نشوید. این به این معناست که خوردن غذاهای زیر را کنار بگذارید:

رژیم لاغری میوه

  • الکل
  • محصولات حیوانی
  • دانه‌ها
  • غذاهای فراوری شده
  • کافئین

این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید:

  • میوه‌های خام
  • آجیل
  • دانه‌ها
  • سبزیجات

در رژیم میوه خواری شما می‌توانید از میوه‌های معرفی شده در گروه‌های زیر به مقدار مناسب استفاده کنید. تعداد وعده‌ای غذایی را از ۳ به ۵ وعده اضافه کنید اما حجم غذای دریافتی را کاهش دهید.

  • میوه‌هایی که دارای اسید استیک هستند: پرتقال، توت فرنگی گریپ فروت، گوجه فرنگی و…
  • میوه‌های زیر گروه اسید استیک: سیب، زردآلو، تمشک و گیلاس
  • میوه‌های چرب: آوکادوو، زیتون و نارگیل
  • میوه‌های شیرین: موز، خرما، انجیر و انگور
  • انواع طالبی و خربزه
  • سبزیجات: مانند فلفل و خیار

همچنین در طی روز خوردن آب، آب میوه طبیعی و آب نارگیل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

رژیم لاغری با سیب 

سیب یکی از بهترین میوه‌ها برای کم کردن وزن است. این میوه فوق‌العاده، سرشار از فیبر و کم کالری است. سیب‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین فیبر هستند. اگر می‌خواهید لاغر شوید حتما هر روز یک عدد سیب بخورید.

 

رژیم لاغری با گلابی

گلابی خیلی به کم کردن وزن کمک می‌کند و سرشار از فیبر است. در واقع، خیلی از میوه‌ها به لحاظ میزان فیبر اصلا قابل مقایسه با گلابی نیستند! فیبرِ سرشارِ گلابی حس سیر بودن به شما می‌دهد و این به کم کردن وزن شما کمک می‌کند. از آنجا که این میوه حاوی پتاسیم است، کلسترول شما را هم پایین می‌آورد و برای سلامت قلبتان هم خوب است.

 

رژیم لاغری با موز

موز سرشار از فیبر و پتاسیم است و این دو به کم کردن وزن شما کمک می‌کنند. موز تنها میوه سرشار از ویتامین B6 است. تنها با خوردن یک عدد موز، ۳۰ درصد از ویتامین B6 شما تأمین می‌شود! ویتامین B6 سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را از شما دور کند.

 

رژیم لاغری با بلوبری 

بلوبری میوه‌ای خاص و سرشار از آنتی اکسیدان است. بلوبری با فشار خون بالا، مقاومت در برابر انسولین، اضافه وزن و کلسترول می‌جنگد. پس برای سلامتی خود یک مُشت بلوبری بردارید و مقداری از آن را با ماست مخلوط کنید.

 

رژیم لاغری با توت فرنگی

توت فرنگی برای وزن کم کردن عالی است چون به تولید هورمون‌های آدیپونکتین و لپتین کمک می‌کند؛ این دو هورمون چربی‌سوز و تقویت‌کننده متابولیسم بدن هستند. وقتی توت فرنگی را همراه با رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف کنید، متابولیسم بدنتان بالا می‌رود.

 

رژیم لاغری با کیوی

برخی افراد به دلیل طعم ترش و شیرین کیوی، آن را دوست دارند. آیا می‌دانستید کیوی به دلیل فیبر زیاد، برای کم کردن وزن مفید است؟ و احتمالا از خودتان پرسیده‌اید که این دانه‌های سیاه درون این میوه چیست. همه‌ی این دانه‌های سیاه کوچک ترکیب خوبی از فیبرهای غیر حل‌شونده هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند.

رژیم لاغری میوه

رژیم لاغری با گریپ فروت

خبر خوب این است که گریپ فروت با چربی‌ها مبارزه می‌کند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند که با خوردن نصف گریپ فروت قبل از غذا، می‌توان وزن را کاهش داد. این میوه کالری کمی هم دارد؛ در واقع در نصف گریپ‌فروت فقط ۳۷ کالری وجود دارد، اما سرشار از فیبر است.

 

رژیم لاغری با هلو

هلو میوه ایده آلی برای یک رژیم غذایی کم کالری است. این میوه مقادیر فراوانی فیبر و پتاسیم دارد و سرشار از ویتامین است. چندین مطالعه نشان داده است که هلو منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان است و این خیلی چیزها را راجع به خواص هلو به ما توضیح می‌دهد. بنابراین خیالتان راحت باشد؛ این میوه سموم بدنتان را دفع و فرم بدنتان را قشنگ می‌کند. هلو منبع غنی ویتامین C هم هست.

 

رژیم لاغری با انبه

قند انبه نسبت به سایر میوه‌های این لیست کمی بیشتر است، اما اگر آن را به اندازه بخورید برای سلامتی‌تان مفید است. این میوه حدود ۱۳۰ کالری، ۳ گرم فیبر، ویتامین C، ویتامین A و کلسیم دارد. بنابراین گنجاندن این میوه در برنامه‌ی غذایی‌تان، شما را در مسیر لاغرتر شدن کمک می‌کند.

 

رژیم لاغری با انار

محققان طی مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه کارولینا انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل موجود در انار، متابولیسم بدن را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، از ایجاد لیپیدها در عروق بدن جلوگیری کرده و اشتها را کم می‌کنند. وقتی صحبت از وزن کم کردن به میان می‌آید، انار حرف اول را می‌زند!

انار علاوه بر اینها کلسترول بد یا LDL را پایین می‌آورد، مواد سمی و مضر را دفع می‌کند و جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید